Köpa gitarrsynt Roland GR-55 eller Boss GP-10? (GR-55 vs GP-10)

Started by CodeSmart, July 06, 2014, 03:57:14 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

CodeSmart

Jag tror att många som funderar på att köpa en gitarrsynt också funderar på vilken av dessa två man ska köpa. Jag tänkte starta den här tråden med att förklara några av de viktigaste skillnaderna.

(GR-55 / GP-10):
* Kan ansluta vanlig gitarr utan GK-pickup (Nej / Ja, men då bara COSM-ljud a la' Boss GT-100)
* COSM-ljud (Ja/Ja, fast GP-10 bättre, mer lik Boss GT-100 med Harmonist etc.)
* Stämma om gitarren, Baryton, 12-strängat etc. (Ja/Ja)
* Emulera Les Paul, Strata etc (Ja/Ja)
* Förstärkaremuleringar (Ja / Ja)
* Skicka ut den omstämda/emulerade gitarren i Guitar Out-jacket (Ja/Nej)
* Bra editeringsmenyer direkt i burken ( Ja / nja, liten fåradig display i GP-10)

* Antal PCM syntar (2st / 0st, saknas helt i GP-10)
Förklaring: En PCM-synt är en ljudkrets med hundratals av de MIDI-ljud som finns i en klaviatursynt. T.ex. Oboe, Trumpet, Körer, Stråkmattor, Orglar, Pianon etc.

* Hexafonisk gitarrsynt (V-Guitar) (Ja / JA!!!, GP-10 klart bättre)

* Gammaldags DIN MIDI-kontakter (Ja/Nej)
* MIDI in/out via DIN/USB  (Ja / Ja)
Obs: Med MIDI IN kan du styra inställningar, och med MIDI OUT kan du spela upp MIDI signalerna via en extern synt/dator.

* Spela in varje sträng separat i 6 spår i en dator/DAW (Nej/Ja)

* Aux ingång (Nej / Ja)
* Spela upp WAV filer (t.ex. feta intron) från minnessticka (Ja / Nej)
* Looper (Ja / Nej)

Sammanfattning: Ska du försöka ersätta en klaviaturspelande kille/tjej i coverbandet och också ha möjlighet till COSM emuleringar, effekter etc.: GR-55
Ska du spela syntgitarr, skimrande, slingrande eller fett och nedstämt tungt eller bara ha den som en vanlig multi-effektpedal: GP-10 .
(Recensioner på GP-10:an börjar komma in nu så vi får se vad den duger till)

Fyll gärna på/komplettera om jag missat nåt väsentligt.
But I got more gear than I need...and I like it!

Brak(E)man

Jag har ingen GR55 (än) men alla andra gitarrsynthar jag har spelat på, har  tvingat en att ändra/anpassa spelstil annars triggar den fel m.m. , och skillnaden mot VG serien har bla varit att på VG kan man spela som på en vanlig gitarr, inga undantag.
Jag började själv med gitarr och synth runt 87 köpte en VG omkring 98 och har sedan dess inte spelat synthar ifrån gitarr förutom de synthliknande algoritmer i VG 8 , 88 å 99 , förrän nu då jag börjat blanda ackustisk gitarr med softsynthar.
Ska tilläggas att jag spelat sedan -73 ung. och bandlös gitarr sedan 77.
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch